Vitamines tijdens je zwangerschap bijslikken

0 0

Extra vitamines tijdens je zwangerschap

Alweer twintig jaar geleden raakte ik voor het eerst zwanger van mijn oudste dochter. Ik had toen nog geen computer met internet in huis en volgens mij bestond mijn grote vriend Google, die ik nu regelmatig wel raadpleeg, toen nog geeneens. Gelukkig had ik zussen die al kinderen hadden en natuurlijk mijn moeder en de verloskundige die me van alles vertelden over zwangerschap en bevallen. Daarnaast kocht ik elk tijdschrift wat maar met zwangerschap te maken had, dus ik was redelijk goed op de hoogte van alles. Ook over extra vitamines tijdens je zwangerschap bijslikken.

Goed en gezond eten

Tijdens je zwangerschap ben je minder actief en verbrand je minder energie, het is dus belangrijk dat je goed en gezond eet en dat je er zeker van bent dat je de juiste vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zelf was ik een hele tijd misselijk en gaf ik veel over dus extra vitamines waren echt nodig. Een multi-vitaminesupplement speciaal voor zwangere vrouwen was zeker een goed idee. Welke vitamines kan je het beste bijslikken? Ik ga mijn best doen om het je te vertellen, maar raadpleeg je verloskundige bij twijfel. Ik ben natuurlijk geen dokter.

Welke vitamines tijdens je zwangerschap?

  • Foliumzuur

Foliumzuur slik je het liefst vóór de zwangerschap en de eerste tien weken tijdens je zwangerschap. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je kindje.

  • Vitamine D

Nodig voor de aanmaak van botten. Je haalt dit niet genoeg uit je voeding. Dagelijks 10 microgram bijslikken tijdens de zwangerschap is voldoende.

  • Vitamine A

Te weinig vitamine A tijdens je zwangerschap kan verminderde weerstand tot gevolg hebben bij je kind als hij of zij volwassen is. Met een normaal eetpatroon hoef je je geen zorgen te maken dat je te weinig binnenkrijgt. Maar teveel vitamine A is ook niet goed, dus lees je zeker even in als je overweegt dit bij te slikken. Als je dan gaat bijslikken kies dan voor beta caroteen, pro vitamine A.

  • IJzer

Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die voor het vervoeren van zuurstof door het lichaam zorgen. Omdat bloed wordt aangemaakt voor jezelf en voor de baby is de behoefte verhoogd tijdens je zwangerschap. Hoe verder in de zwangerschap, hoe hoger de behoefte.

  • Vitamine C

Zorgt voor natuurlijke weerstand en helpt bij het opnemen van ijzer.

  • Calcium

Extra belangrijk voor een sterk skelet voor jezelf én voor je baby. Ook voor een goede spierwerking en bloedstolling.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een multi vitamine speciaal voor wanneer je zwanger bent. Deze kun je onder andere online bestellen bij Flinndal. Zelf heb ik veel baat gehad van het bijslikken van vitamines aangezien ik veel moest spugen en ik niet altijd even gezond at.

Heb jij supplementen geslikt tijdens je zwangerschap? Zo ja welke? 

Foto zwangere buik via Shutterstock

0 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.