Voorkomen van typische moeder blessures en bekkenklachten

2 0

Moeder blessures en bekkenklachten

Moeders krijgen gedurende hun leven te maken met fysieke belastingen. Dit gebeurt niet alleen als een vrouw zwanger raakt, maar ook na de zwangerschap kan een moeder te maken krijgen met allerlei fysieke klachten. Al dat dragen, voeden en vasthouden kan de nodig ‘blessures’ veroorzaken. Bekkeninstabiliteit komt bijvoorbeeld veel voor bij (jonge) moeders. Hoe zijn deze typische moeder blessures en bekkenklachten te voorkomen?

Zwanger en moederschap: flinke aanslag op het lichaam

Het moederschap kan soms een flinke aanslag zijn op het lichaam. Wat begint met een klein beetje pijn, kan leiden tot chronische irritatie van pezen, spieren en gewrichten. Een zwangerschap brengt de nodige fysieke veranderingen met zich mee. Dit geldt niet alleen gedurende de zwangerschap, maar ook na de bevalling blijft de moeder op bepaalde plekken erg kwetsbaar. Buik- en bekkenspierklachten komen veel voor, maar ook een postnatale depressie is een veel voorkomend verschijnsel onder jonge moeders.

Wat kun je doen om typische moederklachten voor te zijn?

Als vrouw kun je typische moederklachten preventief voorkomen door het treffen van de juiste maatregelen. Ik geef je graag een aantal tips:

-Eet gezond en vermijd slechte gewoontes zoals roken en teveel alcohol drinken. Daarmee blijf je op gezond gewicht en dit is goed voor je bekken en gewrichten;

-Het doen van bekkenoefeningen helpt bij het versterken van je bekkenspieren. Hiermee voorkom je eventuele incontinentie. Deze bekkenoefeningen kun je doen onder begeleiding van een fysiotherapeut, maar het is ook een optie om bijvoorbeeld met yoga aan de slag te gaan;

-Door je bekken te laten masseren, verminder je eventuele ontstekingen. Zeker na een zwangerschap kan dit gunstig zijn;

-Bekkenfysiotherapie is altijd goed na een zwangerschap. Zeker als je een traumatische ervaring hebt opgedaan na een bevalling, is het raadzaam een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. Specifieke gebieden van het bekken kunnen optimaal getraind worden.

Andere praktische tips

Moet je nog bevallen? Een bekkenband is een uitstekend hulpmiddel om klachten aan het bekken te voorkomen. Je kunt ook oefeningen thuis doen op advies van een fysiotherapeut of gynaecoloog. Conditietraining en training voor de bekkenspieren zijn erg belangrijk. Probeer te allen tijde een balans te bewaren tussen rust en activiteiten. Daarmee houd je je lichaam gezond en voorkom je ernstige bekkenklachten.

 Voor meer informatie, kijk op:

https://fysio-utrecht.org/

https://fysio-rotterdam.com/

Foto Yoga pose via Shutterstock

2 Comments
  • Jacqueline
    maart 8, 2017

    He, had gehoopt dat hier dan dè tip bij zou staan, maar helaas… 😉 Been there, done that en 10 jaar verder nog steeds bekkeninstabiliteit. (Ok, wil jonge moeders ook niet al te bang maken: bij mij is er nog wel een andere reden dat het niet overgaat.)
    Jacqueline onlangs geplaatst…Zo camoufleer je die foeilelijke bekkenband!My Profile

  • Kiki
    juni 30, 2017

    Voor de mama moet goed gezorgd worden! Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar het stomme is dat ik pas klachten serieus neem als ze erger worden. Mja ga nu dus naar fysiotherapie voor onderrugklachten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.